Sweatshop in de Kalverstraat

11 mei 2016 - Suzie van de Pas



Sweatshops zijn naaiateliers waarin arbeiders kleding maken onder erbarmelijke omstandigheden. In het Westen vaak een ver van ons bed show. Duizenden kilometers verderop, in Bangladesh of India, is het helaas de realiteit voor veel vrouwen en meisjes. Stichting Schone Kleren Campagne en vrouwenfonds Mama Cash willen dit onder de aandacht brengen en bootsen een sweatshop na in de Kalverstraat.

De sweatshop is te vinden aan de andere kant van een pashokje in de conceptstore ‘The Mad Rush’ op Kalverstraat nummer 101. Vanaf 11 mei tot en met zondag 15 mei 2016 kunnen bezoekers in de sweatshop ervaren hoe de laaggeprijsde kleding die in diezelfde winkelstraat te koop is, wordt gemaakt. Er zijn veel te veel mensen in een kleine ruimte, het is er benauwd en de machines ratelen non-stop.

Westerse consument
Het initiatief laat niet alleen zien wat de omstandigheden zijn in een sweatshop, maar vooral ook wat consumenten zelf kunnen doen. De Westerse consument kan immers een verschil maken. Wanneer consumenten blijven vragen hoe kleding gemaakt wordt, en daarbij schone kleren eisen, moeten grote merken zich wel aanpassen. Hoe meer consumenten deze vraag opwerpen, hoe meer druk er op de mode-industrie ligt om te veranderen.

Women Power Fashion
De sweatshop is onderdeel van ‘Women Power Fashion’, een speciaal project van Mama Cash en Schone Kleren Campagne voor en met kledingarbeidsters in Zuid-Azië. 80% van de arbeiders in kledingindustrie in Zuid-Azië is vrouw. Zij hebben niet alleen te maken met uitbuiting en gevaarlijke arbeidsomstandigheden, maar ook met geweld en (seksuele) intimidatie.

Niet alleen Mama Cash en Schone Kleren Campagne zijn hard aan het werk, ook de vrouwen zelf zitten niet stil. Ze verenigen zichzelf, richten hun eigen vakbonden op en eisen veiligere werkomstandigheden. In de expositieruimte achter de nagebootste sweatshop komen via foto- en videomateriaal de arbeidsters zelf aan het woord.

Eigen bijdrage
Er valt voor bezoekers in de nagemaakte sweatshop niet alleen te ervaren: er worden tips gegeven om zelf een positieve bijdrage te leveren aan de kledingindustrie. Ook krijg je als bezoeker een on-the-spot gezeefdrukt tasje – gemaakt door de vrouwen in de sweatshop – waarvan je zelf de prijs mag bepalen.

Deel dit bericht